Cupping

Cupping therapie of cupping massage is een eeuwenoude behandelwijze die zijn traditie vindt in Oosterse geneeswijzen. Vooral Chinese artsen maakten en maken nog steeds gebruik van deze behandelmethode.

Bij deze methode wordt een kop (cup), gemaakt van glas, bamboe, kunststof of aardewerk kort verwarmd en aangebracht op de huid. Hierdoor ontstaat een vacuüm dat een sterke invloed heeft op de huid, spieren en bloedsomloop. Het behandelde gebied wordt extreem goed doorbloed en de lymfestroom wordt geactiveerd waardoor huid en spieren een betere aanvoer krijgen van voedingsstoffen en afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd. Als reactie hierop komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning.
Dieper gelegen en hardnekkige “spierknopen” kunnen hierdoor uitstekend worden behandeld.

De behandeling
Tijdens de behandeling wordt de vacuüm gezogen cup in een trekkende beweging over de huid getrokken.
Het is mogelijk dat de eerste paar keren de behandeling gevoelig tot licht pijnlijk is. Dit komt doordat het onderliggende weefsel is verstoord (de spieren zitten vol met afvalstoffen: “het zit vast”). Hoe verstoorder het behandelde gebied, hoe beurser het gevoel na de behandeling is. In het ergste geval kan de napijn 4 dagen aanhouden.

Doordat het bloed door het vacuüm naar de oppervlakte wordt getrokken, kan de huid na de behandeling rood/paars, blauw verkleuren. Dit is een hele normale reactie op de behandeling. Deze plekken verdwijnen na verloop van een aantal dagen vanzelf.

Ondanks bovenstaande neveneffecten is cupping echter wel één van de meest effectieve manieren om spierpijn en spierspanning snel te verminderen!

Cupping is alleen te boeken als extra toepassing bij een stoelmassage, maar zal nooit tijdens een eerste behandeling worden toegepast.