Zittenkaarten

Ken je ‘m nog, de strippenkaart?
Bij Massagepraktijk Ingrid v.d. Steen is nu de Zittenkaart verkrijgbaar. Je kunt de Zittenkaart kopen voor 3, 5 of 10 “zitten”. Hierbij kan je voordeel oplopen tot € 20,00!

Een Zittenkaart is dé manier om tegen een gunstige prijs op regelmatige basis een stoelmassage te ontvangen.

De geldigheid van een Zittenkaart (afhankelijk van het aantal zitten) is 12 – 18 maanden.

Text Neck? Text Neck!

Heb jij ook hoofdpijn door spanning in je nek? Dit kan misschien wel veroorzaakt worden door het gebruik van je smartphone of tablet. “Text Neck” wordt dit ook wel genoemd. Het is geen officiële medische term, maar het omschrijft wel waardoor de klachten zijn ontstaan: de houding van de nek die ontstaat door heel regelmatig en voor lange tijd te kijken naar een smartphone, tablet  of laptop. Bij deze houding staat je hoofd niet mooi tussen je schouders, maar gemiddeld in een hoek van 45 graden. Hierdoor worden alle nek- en schouderspieren overbelast om het hoofd opgeheven te houden.

Wist jij dat je hoofd 1/8e deel van je lichaamsgewicht bedraagt? Iedere keer dat je hoofd 2,5 centimeter naar beneden hangt, wordt het gewicht van je hoofd zelfs verdubbeld.

 

Symptomen van een Text Neck
Eigenlijk zijn de symptomen van een Text Neck niet anders dan de symptomen die je voelt als je houdingsklachten hebt.  Even op een rijtje:

-Stijve nek- en schouderspieren
-Hoofdpijnklachten
-Nekpijn
-Schouderklachten
-Zenuwgerelateerde symptomen in een of beide armen:
uitstralende pijn / gevoelloosheid / tintelingen / brandend gevoel

Behandeling
Een echte behandeling tegen een Text Neck is er niet. Je kunt het wel proberen te voorkomen of beperken door te letten op je houding. Zowel achter de laptop als achter je smartphone of tablet.
Door een stoelmassage kun je de spanning van je overbelaste nek- en schouderspieren laten  verminderen.

Naast het aannemen van de juiste houding voor het voorkomen of beperken van de spanning en  het weg (laten) nemen van de spanning door een stoelmassage, is er ook nog een goede oefening: de zogenaamde Chin Tuck. De Chin Tuck is het intrekken van de kin (waardoor je een onderkin krijgt), waardoor je:

1.de spieren in je nek die het hoofd naar achteren trekken (extensoren) sterker maakt. Hierdoor zal je neiging om je hoofd naar voren te laten hangen kleiner worden.
2.de vier spieren aan de onderrand van je schedel (subocciputale spieren) oprekt waardoor de spanning kan afnemen. Deze subocciputale spieren zijn vaak de boosdoeners voor hoofdpijnklachten.

Als je jezelf aanleert om met een Chin Tuck naar beneden kijkt (hoe gek dit er ook uitziet), voorkom je dat je oren voor bij je schouders komen. Het gewicht van je hoofd wordt dan nauwelijks verhoogd, waardoor dus ook de verhoogde druk op je nek voorkomen wordt.

subocipitale spieren

Tot slot
Herken je de klachten? Werk dan aan je houding. Hoe moeilijk het ook is: probeer zo vaak en zo snel mogelijk jezelf bewust te worden wanneer je in een verkeerde houding zit. Leer jezelf vervolgens de goede houding aan. De enige manier om dit te doen is oefenen, oefenen, oefenen.

Daarnaast kunnen stoelmassages helpen de spanning te verlichten. Ook de chin tuck kan je helpen de goede houding aan te nemen en je spieren te versterken.

Bron: Kenneth Nwosu – Fitsociety / Amstelfysio

Like & Deel-actie

Omdat de vernieuwde website een feit is verloot ik maandag 02 oktober 2017 via mijn Facebookpagina een gratis stoelmassage voor diegenen die de Facebookpagina liken en het bijbehorende bericht delen.

Wil je ook kans maken op een gratis stoelmassage? Like & Deel!